🚜 Czym różni się kombajn Bizon Super od Bizona Rekord? | AgroALEX.pl
Szybka nawigacja:    Strona główna   /   Przejdź do koszyka    /    Jak składać zamówienie?
KATEGORIE

Moje konto




Zaloguj sie z Facebook

Logowanie z Google

Informacje

Nowe produkty

Losowe produkty

Recenzje

  • Z wielkim spokojem mogę polecić usługi sklepu rolniczego AgroALEX. Zamawiam tutaj części do mojego Zetora i jestem w pełni zadowolony. Bardzo duże wyposażenie i akcesoria. Polecam.

    Marek, Lanckorona

  • Kupiłem tutaj praktycznie wszystko, czego potrzebowałem do remontu mojej sześćdziesiątki. Kapitalka silnika poszła z AGROALEX bardzo gładko, polecam. Tego, czego nie mieli na stanie zamówili specjalnie pod moje zamówienie. Super sklep z częściami.

    Jacek, okolice Tarnowa

  • Razem z mężem zamówiłam tutaj pierwszy raz 2 lata temu. Od tamtej pory ten sklep rolniczy jest stałym dostawcą części do naszego Poznaniaka, Lejka, C-330 i innych maszyn. Mamy średnie gospodarstwo i ten sklep jest pod nasze potrzeby idealny.

    Martyna, Sokołów Podlaski

Czym różni się kombajn Bizon Super od Bizona Rekord?

Czym różni się kombajn Bizon Super od Bizona Rekord?

Najważniejsze różnice między najpopularniejszymi polskimi kombajnami

Jakie są najważniejsze różnice pomiędzy Bizonem Super a Bizonem Rekord?

Kombajny rolnicze Bizon są niezaprzeczalnie najliczniej produkowanymi polskimi maszynami. Są one wciąż bardzo popularnymi maszynami w Polsce, a wszystko to dzięki prostocie, która umożliwia przeprowadzenie podstawowych napraw nawet laikom. Części zamienne do kombajnów Bizon są powszechnie dostępne i stosunkowo tanie. W trakcie wieloletniej produkcji Bizonów do gamy modelowej stale wprowadzano nowe, ulepszone wersje kombajnu. Najpopularniejszymi z nich były oczywiście Bizon Super oraz Bizon Rekord, które przez pewien produkowane były równolegle. Pozornie są one do siebie bardzo podobne, jednak różnią się one między sobą kilkoma istotnymi elementami, które opiszemy w poniższym artykule. Jeśli chcesz dowiedzieć się czym różni się Bizon Super od Bizona Rekord to serdecznie zapraszamy do lektury!

Silnik kombajnów Bizon

Do jednej z największych różnić między Rekordem a Suprem należy kwestia silnika. Jednostka napędowa występująca w Bizonie Super to wolnossący, sześciocylindrowy, silnik Andorii o pojemności 6,5 l. Produkuje on moc 100 KM. Z kolei Bizon Rekord ze względu na swoją większą masę oraz dzięki popularyzacji turbosprężarek otrzymał ten sam silnik jak jego poprzednik, jednak ze wcześniej wspomnianym turbodoładowaniem. Dzięki niemu z rzędówki na licencji British Leyland udało się wycisnąć 138 KM. Po modyfikacjach i usprawnieniach, które umożliwiły zamontowanie turbosprężarki silnik zmienił swoje oznaczenie z SW400 r3 na 6CT107. Niestety wzrost mocy w Rekordzie spowodował również wzrost spalania.

Układ chłodzenia w Bizonach

Jak powszechnie wiadomo przegrzanie maszyny to jedno z największych niebezpieczeństw dla silnika. Bizon Z056 może pochwalić się zdecydowanie łatwiejszym dostępem do chłodnicy, co ułatwia jej czyszczenie oraz ewentualne naprawy. Z kolei minusem układu chłodzenia Supra jest chłodzenie oleju, w którym to olej chłodzony jest powietrzem. Płynem chłodzącym olej w przypadku Z058 jest woda. Planując zakup Rekorda należy zwrócić uwagę na zamontowaną w nim chłodnicę. Kombajn Bizon Rekord ma skłonności do przegrzewania się nawet z dedykowaną do niego chłodnicą, a w pierwszych jego wypustach montowano w nim chłodnicę z mniejszego i słabszego Supra, przez co przegrzewanie się silnika było zjawiskiem dość częstym.

Kabina w kombajnach Bizon

Kabina w kombajnach jest w dzisiejszych czasach już standardem. Niestety w latach produkcji Bizona Super kabina nie była nawet opcjonalna. Na portalach ogłoszeniowych można spotkać wiele modeli Z056 z kabiną, jednak są to najczęściej lepiej lub gorzej zamontowane kabiny od Rekorda lub kabiny wykonane metodami rzemieślniczymi. Kombajny Z058 natomiast posiadały fabrycznie montowaną komfortową kabinę z nadmuchami powietrza przepuszczanymi przez filtr kabinowy. W późniejszym okresie produkcyjnym w kabinach Rekorda spotkać można było nawet komputer pokładowy informujący chociażby o stratach ziarna oraz innych, równie ważnych parametrach.

Przeniesienie napędu kombajnów Bizon

Skrzynia biegów wraz z układem przeniesienia napędu to jeden z najważniejszych elementów każdego pojazdu samobieżnego. Nie inaczej jest w przypadku kombajnów rolniczych, takich jak omawiany Bizon. Układ przeniesienia napędu jest kolejnym elementem różniącym obie konstrukcje Fabryki Maszyn Żniwnych. Krótko mówiąc skrzynie biegów, które montowane były w Bizonie Super to nieudane konstrukcje. Bardzo często dochodzi w nich do awarii, które na szczęście dzięki cenie części zamiennych nie są kosztowane w naprawie. Układ przeniesienia napędu również nie był dopracowany. Pierwszym lepszym przykładem potwierdzającym zły projekt są półosie, które szczególnie na terenach górskich nie wytrzymywały napięć powstałych podczas pracy. Bizon Rekord posiada o wiele lepszą skrzynię biegów oraz układ przeniesienia napędu, gdzie chociażby zamiast wspomnianych wcześniej półosi występują wytrzymalsze zwolnice.

Zbiornik na ziarno, rura oraz klawisze Bizona

Bizon Z056 różni się od Z058 również kilkoma drobnostkami, które opiszemy w tym akapicie. Pierwszą z nich jest otwieranie rury na ziarno. W Bizonie Super rura przeznaczona do opróżniania zbiornika z ziarnem otwierana jest mechanicznie i przy jej otwarciu należy użyć własnej siły. Z kolei w Rekordzie za otwarcie rury odpowiada układ hydrauliczny aktywowany dźwignią. Następnym elementem różniącym obie konstrukcje jest zbiornik na ziarno, który w przypadku starszego modelu kombajnu Bizon ma od 2,5 do 3 metrów sześciennych pojemności, natomiast Rekord posiada zbiornik będący w stanie pomieścić 3,5 m3 ziarna. Kolejną różnicą między obiema maszynami jest długość klawiszy. Zarówno Bizon Rekord jak i Bizon Super nie mają problemów z gubieniem ziarna, jednak jeśli ktoś chce mieć pewność dokładniejszego wytrząsania ziarna z kłosa powinien wybrać Rekorda, ponieważ posiada on o kilka centymetrów dłuższe klawisze niż Super.