🚜 Jaka jest historia kombajnu Bizon za granicą? | AgroALEX.pl
Szybka nawigacja:    Strona główna   /   Przejdź do koszyka    /    Jak składać zamówienie?
KATEGORIE

Moje konto




Zaloguj sie z Facebook

Logowanie z Google

Informacje

Nowe produkty

Losowe produkty

Recenzje

  • Z wielkim spokojem mogę polecić usługi sklepu rolniczego AgroALEX. Zamawiam tutaj części do mojego Zetora i jestem w pełni zadowolony. Bardzo duże wyposażenie i akcesoria. Polecam.

    Marek, Lanckorona

  • Kupiłem tutaj praktycznie wszystko, czego potrzebowałem do remontu mojej sześćdziesiątki. Kapitalka silnika poszła z AGROALEX bardzo gładko, polecam. Tego, czego nie mieli na stanie zamówili specjalnie pod moje zamówienie. Super sklep z częściami.

    Jacek, okolice Tarnowa

  • Razem z mężem zamówiłam tutaj pierwszy raz 2 lata temu. Od tamtej pory ten sklep rolniczy jest stałym dostawcą części do naszego Poznaniaka, Lejka, C-330 i innych maszyn. Mamy średnie gospodarstwo i ten sklep jest pod nasze potrzeby idealny.

    Martyna, Sokołów Podlaski

Jaka jest historia kombajnu Bizon za granicą?

Jaka jest historia kombajnu Bizon za granicą?

Krótko o tym jak Bizon stał się kombajnem pożądanym w Stanach

Kombajny Bizon za granicą

Kombajny Bizon były jak na swoje czasy maszynami nowoczesnymi. Bizony nie były jednak polską myślą techniczną. Bazował on bowiem na wykupionej przez polski rząd licencji kombajnu New Holland. Dzięki swojemu zaawansowaniu technicznemu, stosunkowo niskiej awaryjności oraz atrakcyjnej cenie Bizon był chętnie importowany. Polskie kombajny trafiały nie tylko do innych państw bloku wschodniego. Importowano je do wielu zachodnich państw, takich jak Szwecja, Dania, Wielka Brytania, Włochy, Iran, a nawet do Stanów Zjednoczonych. W tym wpisie dowiecie się najważniejszych informacji dotyczących wyjątkowego modelu Bizona, jakim był Bizon America. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Czym zwykły Bizon różnił się od Bizona America?

Bizon America powstawał w latach 1975-1977, czyli jeszcze przed uruchomieniem produkcji Bizona Super. Z tego powodu musiał bazować na pierwszym modelu Bizona, Z050. Nie oznacza to jednak że Bizon America był w jakimkolwiek stopniu przestarzały, można nawt wśród kombajnów swojej klasie był wyjątkowy. W przeciwieństwie do swojego pierwowzoru America posiadał hydraulicznie rozkładaną rurę wysypu nasion, szerokie ogumienie, kabinę z przesuwnymi drzwiami, a nawet czujnik strat ziarna, klimatyzację i kilka innych usprawnień. Największą jednak różnicą między zwykłym, a eksportowym bizonem był zbiornik. W zbiorniku Bizona America mogło pomieścić się nawet 4400 litrów ziarna, czyli niemal dwukrotnie więcej niż w poczciwym Z050. Poza tym doposażano go w wydłużony heder, który to mógł mieć 420 lub 520 cm długości. Wcześniej wymienione wyposażenie sprawiało, że w Polsce America był kombajnem wręcz luksusowym. Żadna z dostępnych wówczas na polskim rynku odmian Bizona nie posiadała tak bogatego oraz nowoczesnego wyposażenia.

Jak powstał Bizon America?

Początki Bizona America sięgają 1973 roku, kiedy to amerykańska firma Long zamówiła na próbę z Fabryki Maszyn Żniwnych jeden egzemplarz Bizona Z050. Po sprawdzeniu maszyny zarząd i konstruktorzy firmy Long przedstawili listę potrzebnych do dostosowania Bizona na rynek amerykański zmian. FMŻ zapoznało się z listą zmian i skonstruowało prototyp, który wysłano do stanów. Firma Long zaakceptowała przeróbki i złożyła zamówienie na nieco ponad 200 kombajnów zbożowych. Kombajny te zostały w stanach pomalowane na charakterystyczny niebieski kolor i zmieniono ich nazwę na Long 5000 Grain Combine. Kombajny te wykorzystywano głównie do zbioru soi, do której nie były w pełni przystosowane. Z tego powodu amerykańscy rolnicy zaczęli narzekać na ich awaryjność, co zmusiło firmę Long do zerwania współpracy z FMŻ oraz sprzedażą pozostałych 5000 Grain Combine do południowych sąsiadów USA.

Bizon America dziś

Bizony America są dziś przez wielu uznawane za białe kruki. Nie dość, że ich znaczna część trafiła za ocean, to pozostała została rozprowadzona po półwyspie Skandynawskim. Niestety w Europie zachodniej oraz w Stanach dostęp do części zamiennych kombajnu Bizon był znacznie ograniczony. Przez to wiele z tych maszyn trafiało na złomowiska lub do rozbiórki. Na szczęście w Polsce znalazło się kilku zapaleńców, którzy sprawili sobie trud sprowadzenia do Polski tej wspaniałej maszyny. Większość modeli sprowadzonych do Polski pochodzi ze Szwecji oraz Danii, które po zerwaniu współpracy FMŻ z Long były jednymi z największymi rynkami zbytu kombajnów Bizony America złożonych z pozostałych w magazynach części. Co ciekawe w Polsce od nowości pracował tylko jeden model Bizona America. Stało się tek, ponieważ jeden z modeli wysłanych uległ w transporcie uszkodzeniu. Został on odesłany do Polski celem naprawy, jednak został w kraju na stałe.