Najpopularniejsze usterki skrzyni biegów Bizon Super
Nie od dziś wiadomo, że skrzynia biegów jest jednym z najbardziej awaryjnych elementów kombajnu Bizon Super. Jej konstrukcja była od początku niezbyt dobrze przemyślana, na szczęście konstruktorzy wyciągnęli wnioski i Następcy Supra, jakim był Bizon Rekord zastosowano znacznie lepszą skrzynię biegów. Niestety właściciele Bizonów Super muszą radzić sobie z często sypiącą się skrzynią przekładniową. W tym artykule przedstawimy Wam najczęstsze usterki, jakie spotykają skrzynie w Bizonach Super i krótko opowiemy o tym, jak je eliminować. Serdecznie zapraszamy do lektury!
Podstawowe parametry skrzyni biegów Bizona Super
Zanim przedstawimy Wam najczęstsze usterki skrzyni przekładniowej, z jakimi borykają się właściciele Bizonów Z056 przedstawimy parametry tego podzespołu kombajnu.W kombajnach Bizon Super moment obrotowy z silnika przenoszony był za pomocą skrzyni bezstopniowej, sprzęgła ciernego oraz skrzyni przekładowej zblokowanej z przekładnią główną i mechanizmu różnicowego na napędzane półosie. Skrzynia przekładniowa pozwala na dobór trzech biegów do przody oraz jednego wstecznego. Warto wspomnieć, że jeden z hamulców Bizona Super, a mianowicie hamulec ręczny działa poprzez blokowanie wału głównego skrzyni przekładniowej. Teraz, po omówieniu budowy pora przejść do bolączek tej konstrukcji.
Jak naprawić utrudnione wrzucanie biegów w Bizonie Super?
Utrudnione wrzucanie biegów w Z056 to jedna z najczęstszych wad skrzyni przekładniowej płockich kombajnów. Trudności we wrzucaniu odpowiedniego biegu są spowodowane najczęściej oporami lub dużymi luzami na drążku zmiany biegów. Winowajców takiej usterki może być klika elementów. Za opory z wrzuceniem biegu i często związanych z nimi zgrzytów odpowiedzialne jest najczęściej sprzęgło. W takim przypadku w pierwszej kolejności należy sprawdzić działanie pedału sprzęgła. Jego regulacja odbywa się za pomocą dźwigienek. Jeśli taki zabieg nie przyniósł skutku należy wyregulować luz jałowy sprzęgła. Przy okazji jego regulacji należy sprawdzić także stan tarcz, które po latach użytkowania mogą się nadawać do wymiany. Z kolei luzy skrzyni biegów mogą być spowodowane niewłaściwie wyregulowanymi cięgłami, które należy skorygować. Jeśli regulacja cięgien nie przyniosła pożądanego efektu trzeba spuścić ze skrzyni olej i skontrolować stan kół zębatych, łożysk oraz wielowypustów. W przypadku ich zużycia, uszkodzenia lub zatarcia należy je oczywiście wymienić na nowe. Elementy te, jak i inne można zakupić w wielu sklepach stacjonarnych oraz internetowych, takich jak AgroALEX.pl, gdzie znajdziesz pełen katalog części zamiennych do kombajnu Bizon Super.
Jak naprawić wyskakujące biegi w Bizonie?
Inną, równie częstą oraz irytującą usterką skrzyni biegów w Suprze są wyskakujące biegi w trakcie jazdy. Tak samo jak w przypadku utrudnionego wrzucania biegów winowajców takiego stanu rzeczy może być kilku. Jednymi z nich są widełki, które mogą zmienić swoje położenie oraz prostoliniowość na poszczególnych biegach. Aby to skorygować należy zdjąć pokrywę oraz ustalić właściwe położenie widełek. Inną przyczyną może być uszkodzony zatrzask. W tym przypadku podobnie jak i w poprzednim należy najpierw zdemontować pokrywę, a następnie przy wyłączonym biegu wyczuć opór zatrzasku i wymienić uszkodzone wodziki, kulki oraz sprężyny. Ostatnim elementem powodującym wyskakiwanie biegów są zużyte koła zębate. Wymieniać je parami, wraz z łożyskami aby zachować odpowiednie zazębienie.
Jak naprawić hałasującą skrzynię w Bizonie Super?
Hałas w skrzyni przekładniowej to kolejna często spotykana usterka. Jeśli hałas ze skrzyni wydobywa się jedynie na jednym z przełożeń należy skontrolować stan kół zębatych danego biegu i je wymienić lub zmniejszyć występujące między nimi luzy. Jeśli hałas wydobywa się na wszystkich biegach oraz na luzie to winowajcami również mogą być koła zębate. W takim przypadku należy w pierwszej kolejności wcisnąć sprzęgło i nasłuchiwać. Jeśli po wciśnięciu sprzęgła hałas zanika jest to wina kół zębatych, które tak jak w przypadku hałasu na jednym biegu należy wymienić lub zlikwidować występujące między nimi luzy montażowe. W przypadku kiedy hałas nie ustępuje mamy najpewniej do czynienia z uszkodzonym sprzęgłem. Głośna praca skrzyni spowodowana może być także źle dobranymi kołami zębatymi. W tym przypadku podobnie jak i w poprzednich trzeba zlikwidować luzy oraz dobrać odpowiednie koła.
Jak naprawić przegrzewającą się skrzynię w Bizonie?
Przegrzewanie się skrzyni to nieco mniej popularna, jednak wciąż nierzadka usterka. W jej przypadku należy przede wszystkim sprawdzić stan oleju oraz łożysk. W przypadku stwierdzenia uszkodzonego lub zatartego łożyska należy dokonać jego wymiany. Jeśli natomiast w skrzyni zastaniemy niski stan oleju należy go dolać oraz dla własnego spokoju skontrolować szczelność obudowy skrzyni biegów, z której to mógł wyciec olej. W przypadku poważnych uszkodzeń obudowy należy ją wymienić, natomiast jeśli są to małe pęknięcia i nieszczelności można zakleić je żywicą epoksydową.
Nieco rzadsze usterki skrzyni biegów w Bizonie
Poza tymi wymienionymi powyżej w skrzyniach biegów Bizonów pojawia się jeszcze kilka innych, mniej popularnych usterek. Do najpoważniejszych z nich zalicza się brak napędu na przednią oś. Spowodowany on może być urwaną półosią lub uszkodzonym mechanizmem różnicowym, a konkretniej kołami zębatymi znajdującymi się w jego wnętrzu. W przypadku stwierdzenia jednej z tych usterek należy wymienić uszkodzone elementy. Inną usterką z tej kategorii są stuki występujące podczas jazdy wprost. Są one wywoływane najczęściej przez uszkodzone koła zębate w przekładni głównej lub zwolnicach. Po stwierdzeniu takiej usterki koła te należy oczywiście wymienić