🚜 Jak rozwiązać problemy z chłodzeniem w Bizonie? | AgroALEX.pl
Szybka nawigacja:    Strona główna   /   Przejdź do koszyka    /    Jak składać zamówienie?
KATEGORIE

Moje konto




Zaloguj sie z Facebook

Logowanie z Google

Informacje

Nowe produkty

Losowe produkty

Recenzje

  • Z wielkim spokojem mogę polecić usługi sklepu rolniczego AgroALEX. Zamawiam tutaj części do mojego Zetora i jestem w pełni zadowolony. Bardzo duże wyposażenie i akcesoria. Polecam.

    Marek, Lanckorona

  • Kupiłem tutaj praktycznie wszystko, czego potrzebowałem do remontu mojej sześćdziesiątki. Kapitalka silnika poszła z AGROALEX bardzo gładko, polecam. Tego, czego nie mieli na stanie zamówili specjalnie pod moje zamówienie. Super sklep z częściami.

    Jacek, okolice Tarnowa

  • Razem z mężem zamówiłam tutaj pierwszy raz 2 lata temu. Od tamtej pory ten sklep rolniczy jest stałym dostawcą części do naszego Poznaniaka, Lejka, C-330 i innych maszyn. Mamy średnie gospodarstwo i ten sklep jest pod nasze potrzeby idealny.

    Martyna, Sokołów Podlaski

Jak rozwiązać problemy z chłodzeniem w Bizonie?

Jak rozwiązać problemy z chłodzeniem w Bizonie?

Najlepsze patenty rolników na przegrzewający się silnik w Bizonie

Jak poprawić układ chłodzenia w Bizonie?

Kombajny Bizon są na dzisiejsze standardy maszynami już nieco przestarzałymi, jednak wciąż popularnymi na polskiej wsi. Swoją popularność zawdzięczają w głównej mierze prostej budowie, która znacznie zmniejsza koszty, czas oraz komplikacje występujące w trakcie napraw. Konstrukcja ta, jak i każda ma swoje wady. Zaliczają się do nich chociażby sypiące się w Bizonach Super skrzynie biegów, brak kabiny w starszych modelach oraz przegrzewający się silnik. Najpopularniejsze Bizony napędzane są silnikami z rodziny SW400. Silniki te to sześciocylindrowe, wysokoprężne jednostki wysokoprężne o pojemności ponad 6,5 litra. Stosowano je w wielu pojazdach, od samochodów ciężarowych, poprzez autobusy po maszyny rolnicze, w tym kombajny Bizon, a nawt łodzie. W tym artykule zajmiemy się odmianami stosowanymi w Bizonach, a konkretniej ich układami chłodzenia.

Problemy z chłodzeniem silnika w Bizonie

Silniki Andorii produkowane na licencji British Leyland to konstrukcje bardzo udane. Są one bardzo wytrzymałymi jednostkami napędowymi. Posiadały one bardzo duży potencjał rozwojowy, co wykorzystano i ze 100 KM po modyfikacjach oraz założeniu turbosprężarki udało się wykrzesać ponad 200 KM mocy. Silniki, które montowano w kombajnach rolniczych musiały jednak pracować w znacznie cięższych warunkach niż te z autobusów czy ciężarówek. W kombajnach zbożowych Bizon stosunkowo często dochodziło do przegrzania silnika, co w niektórych przypadkach skutkowało nawet wyparowywaniem wody znajdującej się w układzie chłodzenia. Winowajcą takiego stanu rzeczy okazał się brud w postaci pyłu, plew i innych zanieczyszczeń, które notorycznie przyklejały się do siatki znajdującej się na chłodnicy. Zmniejszały one przepływ powietrza, które miało chłodzić znajdującą się w chłodnicy wodę. Problem ten pojawiał się we wszystkich odmianach Bizona, przy czym najbardziej dawał się we znaki posiadaczom Bizona Rekord, którego silnik ze względu na podniesienie mocy za pomocą turbo grzał się jeszcze mocniej od Starszych modeli wyposażonych w odmiany wolnossące. Na szczęście wielu rolników znalazło rozwiązanie tego problemu.

Jak założyć osłonę na chłodnicę w Bizonie?

Najbardziej popularną modyfikacją Bizona, która zmniejszała ryzyko przegrzania poprzez poprawienie działania układu chłodzenia była osłona montowana na chłodnicę. Wykonywano ją zazwyczaj z falowanej blachy, najlepiej ocynkowanej. Osłona ta okrywała chłodnicę ze wszystkich stron, poza górną. W ten sposób do chłodnicy zasysane było jedynie powietrze z góry, które miało w sobie znacznie mniej plew i pyłu, dzięki czemu znacznie ciężej mu było zatkać siatkę. Modyfikacja ta zmniejszyła potrzebę na czyszczenie siatki z kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu na jedynie 1-2 razy dzienne. Do takiego zestawu można dołożyć dodatkowy wentylator, które po zamontowaniu pod chłodnicą sprawi, że woda w niej będzie szybciej się ochładzać, a do wnętrza skrzynki będzie dostawać się znacznie mniej brudu. Nie jest to co prawda rozwiązanie idealne, jednak mimo znacznie ułatwia codzienne korzystanie z Bizona w trakcie żniw. Nie jest to jedyna przeróbka zmniejszająca ryzyko przegrzania Bizona. Trzeba przyznać, że w tym temacie rolnicy okazali się bardzo pomysłowi i zaradni. Dzisiaj takie osłony można zakupić na wielu portalach ogłoszeniowych, a także niektórych sklepach oferujących części zamienne do kombajnu Bizon.

Jak założyć dodatkową chłodnicę wody w Bizonie?

Inną, równie popularnym zabiegiem mającym na celu lepsze chłodzenie był montaż drugiej chłodnicy wody w Bizonie. Druga chłodnica była często metodami domowymi produkowana oraz zakładana przez właścicieli Bizonów. Dodatkową chłodnicę wykonać można z przykładowo ożebrowanych rurek, które pozyskać można z niegdyś popularnych grzejników Faviera. Dołożenie dodatkowej chłodnicy do Bizona ma kilka zalet. Pierwszą z nich jest znacznie zwiększenie pojemności układu chłodzenia. Więcej wody pozwala na lepsze odprowadzenie ciepła z silnika. Drugą jest wydłużenie segmentu układu chłodzenia odpowiedzialnego za wychładzanie wody z ciepła pobranego od silnika. Dłuższa droga oznacza, że woda w chłodnicach spędzi znacznie więcej czasu, dzięki czemu będzie w stanie oddać więcej ciepła.

Jak zmniejszyć ryzyko przegrzania oleju w Bizonie?

W kombajnach Bizon poza problemem przegrzewającej się notorycznie wody występował jeszcze jeden mankament chłodzenia. Chodzi tutaj mianowicie o przegrzewanie się oleju. Jednak i z tym problemem rolnicy radzili sobie doskonale. Jedną z popularniejszych przeróbek układu chłodzenia oleju było wycięcie blachy za chłodnicą oleju celem późniejszego zamontowania w tamtym miejscu wentylatora. Najczęściej zakładano tam wentylator pochodzący zazwyczaj z samochodu osobowego. Poza tym problem zbyt wysokiej temperatury oleju rozwiązywano podobnie jak w przypadku układu chłodzenia silnika za pomocą montażu dodatkowej chłodnicy oleju.