🚜 Wszystko co trzeba wiedzieć o Bizonie Sampo | AgroALEX.pl
Szybka nawigacja:    Strona główna   /   Przejdź do koszyka    /    Jak składać zamówienie?
KATEGORIE

Moje konto




Zaloguj sie z Facebook

Logowanie z Google

Informacje

Nowe produkty

Losowe produkty

Recenzje

  • Z wielkim spokojem mogę polecić usługi sklepu rolniczego AgroALEX. Zamawiam tutaj części do mojego Zetora i jestem w pełni zadowolony. Bardzo duże wyposażenie i akcesoria. Polecam.

    Marek, Lanckorona

  • Kupiłem tutaj praktycznie wszystko, czego potrzebowałem do remontu mojej sześćdziesiątki. Kapitalka silnika poszła z AGROALEX bardzo gładko, polecam. Tego, czego nie mieli na stanie zamówili specjalnie pod moje zamówienie. Super sklep z częściami.

    Jacek, okolice Tarnowa

  • Razem z mężem zamówiłam tutaj pierwszy raz 2 lata temu. Od tamtej pory ten sklep rolniczy jest stałym dostawcą części do naszego Poznaniaka, Lejka, C-330 i innych maszyn. Mamy średnie gospodarstwo i ten sklep jest pod nasze potrzeby idealny.

    Martyna, Sokołów Podlaski

Wszystko co trzeba wiedzieć o Bizonie Sampo

Krótki artykuł o najmniejszym samobieżnym polskim kombajnem

Wstęp

Na przestrzeni przeszło 34 lat produkcji kombajnów przez Fabrykę Maszyn Żniwnych w Płocku na rynku pojawiło się bardzo dużo wersji rozwojowych Bizona. Wśród odmian Bizona produkowanych w Polsce znajduje się wiele mało znanych, jednak ciekawych konstrukcji. Jedną z nich jest produkowany w latach 1992-1998 Bizon Sampo. Kombajn ten produkowany był na licencji fińskiej firmy Sampo Rosnelev. Kombajn ten jest jedną z ciekawszych konstrukcji, jakie opuściły FMŻ na przestrzeni jej ponad 150-letniej historii. W tym artykule przyjrzymy się bliżej tej konstrukcji oraz porównamy ją z najpopularniejszym Bizonem, czyli Bizonem Super. Powstanie Bizona Sampo Jak już wspomnieliśmy Bizon Sampo jest kombajnem produkowanym w Płocku na licencji fińskiej firmy Sampo Rosnelev, produkującej aktualnie kombajny oraz maszyny leśne. Bizon Sampo, znany również jako Bizon 2020 powstał ze względu na potrzebę zapełnienia na rynku niszy małych i oszczędnych kombajnów rolniczych. W tamtym okresie, czyli na początku lat 90-tych Bizony stawały się powoli maszynami, które odbiegały nowoczesnością od kombajnów zachodnich, dlatego też zdecydowano się na wprowadzenie ich do produkcji. Swoje zadanie spełnił na rynku krajowym w stopniu wystarczającym, jednak najbardziej doceniony został za granicą.

Specyfikacja techniczna Bizona Sampo

Najciekawsza w Bizonie Sampo jest oczywiście specyfikacja i rozwiązania techniczne, dzięki którym kombajn ten był w swojej klasie bardzo oszczędny. Pierwszą i największą różnicą między Bizonem Sampo, a klasycznym Suprem oraz Rekordem był silnik. Zamiast licencyjnego silnika SW 400 zaprojektowanego przez British Leyland Sampo napędzany był przy pomocy czterocylindrowego silnika Ursus 4390, czyli konstrukcji na licencji Perkins Engines Company Limited. Silnik ten ma 3865 cm3 pojemności, a na potrzeby kombajnu podniesiono w nim moc z 60KM do niecałych 80 KM. Z racji mniejszego oraz słabszego silnika należało zmniejszyć szerokość hederu, która w Bizonie 2020 wyniosła 300 centymetrów, zamiast 420 występujących w Popularnym Z056. Innym, równie ważnym elementem kombajnu zbożowego jest oczywiście zbiornik na ziarno. W jego przypadku Bizon Sampo okazuje się być miłym zaskoczeniem, ponieważ posiada on zbiornik o wielkości 2,5 m3, czyli taki sam jak w przypadku Bizona Super. Poza tym w Bizonie 2020 rozwiązano problem przegrzewania się wody poprzez zmianę sposobu wentylowania chłodnicy, do której to powietrze trafia poprzez siatkę umieszczoną nad tłumikiem.

Bizon Sampo na eksport

Jak wcześniej wspominaliśmy Bizony Sampo największy sukces osiągnęły na rynkach zagranicznych. Eksportowe 2020 miały zmienione oznaczenie i nazwę na Bizon Z140 Nordic. Jak sama nazwa wskazuje eksport tych maszyn kierowany był głównie na rynek Skandynawski. Wersje eksportowe różniły się nieco od tych przeznaczonych na rynek polski. Niektóre z nich wyposażano w silnik produkcji firmy VALMET o pojemności 4400 cm3. Eksportowe Bizony Z140 posiadały także zmieniony układ sterowania prędkością, z klasycznego zmieniony na hydrostatyczny.

Zakup i części zamienne do Bizona Sampo

Na dzień dzisiejszy Bizony 2020 można znaleźć na portalach ogłoszeniowych za cenę 30-35 tysięcy złotych. Bizony Sampo pomimo tego, że są maszynami licencyjnym, to wiele ich elementów pochodzi ze starszych modeli Bizona. Z tego powodu wiele części zamiennych do Bizona Sampo zakupić można w sklepach stacjonarnych, jak i sklepach internetowych, takich jak AgroALEX.pl.