🚜 Jak dbać o system AdBlue w ciągniku? | AgroALEX.pl
Szybka nawigacja:    Strona główna   /   Przejdź do koszyka    /    Jak składać zamówienie?
KATEGORIE

Moje konto




Zaloguj sie z Facebook

Logowanie z Google

Informacje

Nowe produkty

Losowe produkty

Recenzje

  • Z wielkim spokojem mogę polecić usługi sklepu rolniczego AgroALEX. Zamawiam tutaj części do mojego Zetora i jestem w pełni zadowolony. Bardzo duże wyposażenie i akcesoria. Polecam.

    Marek, Lanckorona

  • Kupiłem tutaj praktycznie wszystko, czego potrzebowałem do remontu mojej sześćdziesiątki. Kapitalka silnika poszła z AGROALEX bardzo gładko, polecam. Tego, czego nie mieli na stanie zamówili specjalnie pod moje zamówienie. Super sklep z częściami.

    Jacek, okolice Tarnowa

  • Razem z mężem zamówiłam tutaj pierwszy raz 2 lata temu. Od tamtej pory ten sklep rolniczy jest stałym dostawcą części do naszego Poznaniaka, Lejka, C-330 i innych maszyn. Mamy średnie gospodarstwo i ten sklep jest pod nasze potrzeby idealny.

    Martyna, Sokołów Podlaski

Jak dbać o AdBlue w ciągniku?

Jak dbać o AdBlue w ciągniku?

Poradnik na temat dbania o AdBlue, czyli ciecz oczyszczającą spaliny

Jak dbać o ciągnik rolniczy z systemem AdBlue?

Producenci sprzętu rolniczego nie tylko dziś rozwijają sprzęty technologicznie, stosując cyfryzację i systemy komputerowe, ale także i dbają o środowisko. Przyjrzymy się dziś systemom AdBlue i SCR, które stają się standardem w ciągnikach rolniczych

Czym jest system SCR / AdBlue?

SCR, z angielskiego Selektywna Redukcja Katalityczna, swoje zastosowanie w ciągnikach rolniczych znalazła już parę lat temu. Dziś takie systemy stosują w swoich maszynach tacy producenci jak Ursus, Zetor, John Deere czy New Holland. System SCR jest odpowiedzią na coraz bardziej restrykcyjne wymagania stawiane przed producentami, a dotyczące ochrony środowiska. Diesle do najczystszych silników spalinowych nie należą, jednak pamiętać należy, że Diesle dysponują większą sprawnością transformacji energii spalania w energię kinetyczną, przeciwnie do silników benzynowych, gdzie sporo energii zamieniane jest w energię cieplną. O tym jednak nie tutaj. Systemy z AdBlue/SCR sprawiają, że dzięki odpowiednim reakcjom redukowana jest ilość cząstek stałych, a także redukcja nadmiaru emisji tlenków azotu.

Jak działa system SCR w ciągniku rolniczym?

Dozowanie mocznika (płynu AdBlue) odbywa się specjalnym wtryskiwaczem w rurach wydechowych, za filtrem cząsteczek stałych, a przed katalizatorem. Dozowanie mocznika wpisane jest w mapę silnika, a intensywność dozowania zależna jest od obciążenia silnika. Roztwór AdBlue to 32,5% roztwór mocznika. Temperatura spalin powoduje rozpad substancji AdBlie na amoniak i dwutlenek węgla. Kolejnym etapem redukcji jest reakcja amoniaku z tlenkami azoru NOx generując nieszkodliwy azot i parę wodną.

Jakie są wady stosowania AdBlue w ciągnikach rolniczych?

Zyski środowiskowe ze stosowania systemu AdBlue mają też przeciwnika – wad stosowania systemu nie jest mało. Świadomym należy być przede wszystkim, że płyn AdBlue zamarza już przy -11 stopniach, a gęstnieje wraz ze spadkiem temperatury. Przy niskich temperaturach wytrącają się kryształki mocznika, które zapychają przewody prowadzące płyn do rur wydechowych. Zostają zapchane także pompy, które ulec mogą awarii. Mechanizacja samochodowa zna przypadki, w których zbiorniki płynu były zintegrowane z pompą, a w przypadku awarii jednego z tych dwóch elementów, wiązała się wymiana całości komponentu w niemałej cenie. Innym elementem, który może zostać uszkodzony przez kryształki jest wtryskiwacz AdBlue. Komputer pokładowy przy tak niskich temperaturach sam powinien odcinać działanie systemu SCR. Systemy SCR nie działają także w wyższych temperaturach, powyżej 30 stopni Celsjusza. Spowodowane jest to tozpadem mocznika. Pozostaje mieć nadzieję, że wkrótce problemy związane z powyższymi usterkami zostaną wyeliminowane poprzez wyeliminowanie wad związanych z krystalizacją mocznika. Należy również zwracać uwagę, aby przy wlewaniu roztworu AdBlue nie dostały się do zbiornika ciała obce i inne płyny, mogące wejść w niepożądane reakcje z roztworem. Wadami też na pewno są koszty elementów współpracujących w systemie, które nie są małe.

Czym są dodatki do AdBlue?

Producenci dodatków do paliw znając problemy wynikające ze stosowania AdBlue, przygotowali swoje rozwiązania w postaci domieszek do roztworu mocznika. Według nich, głównymi właściwościami i zaletami stosowania takich dodatków jest:

  • utrzymywanie SCR w dobrej kondycji i wydłużenie żywotności systemu,
  • zapobieżenie tworzenia się kryształków mocznika,
  • redukcję emisji tlenków azotu,
  • zapobieżenie zatykania się katalizatora SCR.

Czy polecamy takie dodatki? Nie jesteśmy w stanie jednoznacznie zweryfikować działalności takich dodatków do systemów Adblue. W Internecie brakuje też opinii użytkowników takich dodatków. Według ocen na allegro, pewien dodatek do systemów Adblue ma ocenę 4,81/5 z 62 ocen. Ale to nie jest wystarczające do wydania przez nas jednoznacznych opinii na temat tych środków.

Problemy z systemami AdBlue w ciągnikach rolniczych

Najczęściej, w motoryzacji, gdy silnik wykryje usterkę związaną z systemem SCR/AdBlue, komputer przechodzi w tryb awaryjny, ograniczając maksymalną moc silnika. Niestety, taka sytuacja ma miejsce do wyeliminowana usterki związanej z tym układem, a to niejednokrotnie związane jest z wezwaniem serwisu i usunięcia błędu komputerem. Problemy te najczęściej dotyczą niskiego poziomu AdBlue w zbiorniku, awarii pompy, niskiego ciśnienia przed wtryskiwaczem. Te problemy bardzo często spowodowane są tymi niskimi temperaturami, o których wspomnieliśmy wcześniej. Także czujnik tlenków azotu sprawia użytkownikom od czasu do czasu problemy.

Mity na temat systemów SCR / AdBlue w traktorach

Często powielaną tezą, jest mit, że AdBlue powoduje mniejsze spalanie silnika. Otóż system ten nie ma związku z układem zasilania silnika, wszystkie układy znajdują się na kolektorach wydechowych. Być może mniejsze spalanie jest związane z tym, że producenci zwiększają maksymalną moc ciągnika, dzięki temu, że wydzielanie szkodliwych substancji dla środowiska jest mniejsze.

Czy można pozbyć się AdBlue w ciągniku?

Odpowiedź jest krótka - tak. Nie jesteśmy jednak zwolennikami tych rozwiązań, jeśli chodzi o ekologię i powietrze, którym oddychamy wszyscy. Technologia SCR na pewno pójdzie do przodu i wprowadzi nowe rozwiązania, które sprawią, że systemy te będą bardziej niezawodne w ciągu najbliższych kilku lat. Natomiast, wracając do możliwości usunięcia AdBlue – zakładów oferujących tego typu usługę należy szukać w internecie. My możemy powiedzieć, że koszty związane z usunięciem systemu SCR zaczynają się od 3000 zł dla maszyn rolniczych.

Czy usunięcie AdBlue może się wiązać z karami?

Tak, na dzień dzisiejszy, przewidywane są mandaty w wysokości 500 zł wraz z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.