🚜 Polski latający ciągnik rolniczy | AgroALEX.pl
Szybka nawigacja:    Strona główna   /   Przejdź do koszyka    /    Jak składać zamówienie?
KATEGORIE

Moje konto




Zaloguj sie z Facebook

Logowanie z Google

Informacje

Nowe produkty

Losowe produkty

Recenzje

  • Z wielkim spokojem mogę polecić usługi sklepu rolniczego AgroALEX. Zamawiam tutaj części do mojego Zetora i jestem w pełni zadowolony. Bardzo duże wyposażenie i akcesoria. Polecam.

    Marek, Lanckorona

  • Kupiłem tutaj praktycznie wszystko, czego potrzebowałem do remontu mojej sześćdziesiątki. Kapitalka silnika poszła z AGROALEX bardzo gładko, polecam. Tego, czego nie mieli na stanie zamówili specjalnie pod moje zamówienie. Super sklep z częściami.

    Jacek, okolice Tarnowa

  • Razem z mężem zamówiłam tutaj pierwszy raz 2 lata temu. Od tamtej pory ten sklep rolniczy jest stałym dostawcą części do naszego Poznaniaka, Lejka, C-330 i innych maszyn. Mamy średnie gospodarstwo i ten sklep jest pod nasze potrzeby idealny.

    Martyna, Sokołów Podlaski

Polski latający ciągnik - czyli samolot M18 Dromader

Polski latający ciągnik - czyli samolot M18 Dromader

Historia samolotu M-18 Dromader, czyli kamienia milowego w polskim przemyśle lotniczym

Polski latający ciągnik rolniczy

Być może tytuł tego artykułu zdziwi wielu naszych czytelników, ale tytuł to tylko nieco podkoloryzowana prawda. Pisząc o polskim latającym ciągniku rolniczym mamy na myśli oczywiście samolot M-18 Dromader produkowany przez zakłady Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu od drugiej połowy lat 70-tych aż do 2008 roku, kiedy to ostatnia partia maszyn została wyeksportowana do Chin. Dromadery to samoloty, które na kilka dekad uplasowały Polskę w czołówce państw produkujących samoloty rolnicze. Chcecie poznać historię, dane techniczne oraz rozwiązania, dzięki którym samoloty M-18 stały się hitem eksportowym? Jeśli tak zapraszamy serdecznie do lektury!

Początki polskiego samolotu rolniczego

Pomysł na stworzenie polskiego samolotu rolniczego zrodził się właściwie dzięki przypadkowi, kiedy to w Mielcu zjawiła się amerykańska delegacja w celu negocjacji zakupu partii Meleksów z USA. W trakcie wizyty Amerykanie zainteresowali się również produktami oferowanymi przez PZL Mielec w postaci silników lotniczych, jak i całych samolotów. Amerykanie chcieli już od dłuższego czasu przeprowadzić modernizację samolotów Rockwell Thrush Commander, która miała polegać między innymi na wymianie przestarzałych silników, pamiętających jeszcze czasy II Wojny Światowej. Samoloty te służyły głównie w rolnictwie wielkoobszarowym, jako latające opryskiwacze.

Rozwiązania konstrukcyjne w samolocie Dromader

Największym problemem napotkanym w fazie projektowania modernizacji amerykańskiego samolotu okazały się rozmiary oraz ciężar polskiego silnika, który był znacznie mocniejszy od swojego amerykańskiego odpowiednika. Z tego powodu projekt modernizacji musiał zostać odrzucony, przez co projektanci zostali zmuszeni do zaprojektowania nowej maszyny. Z jednej strony wydłużyło to prace projektowe, jednak z drugiej strony nowa konstrukcja pozwoliła projektantom na wykorzystanie pełni mocy polskiego silnika. Na bazie polskiego silnika zbudowano maszynę na licencji swojego amerykańskiego protoplasty, która dzięki znacznie większej mocy mogła ważyć nawet o 40% więcej.

Dane techniczne oraz budowa M-18 Dromader

Samolot M-18 Dromader to dolnopłat o metalowej konstrukcji ze stałym podwoziem trójkołowym. Napędzany jest polskim silnikiem radzieckiej konstrukcji o oznaczeniu Asz-62-IRm18. Jednostka ta posiada niecałe 30 litrów pojemności i 9 cylindrów generujących moc 1000 KM przy 2200 obrotach ma minutę. Samolot jest w stanie rozwinąć prędkość 256 km/h i wznieść się na pułap 6,5 km. Jak już wcześniej wspominaliśmy mocniejszy silnik oraz wzmocniona konstrukcja pozwoliła na zwiększenie masy ładunku do aż 2 ton cieczy. Zbiornik na ciecz umieszczony został pod pilotem, dzięki czemu w przypadku awaryjnego lądowania służył jako dodatkowa amortyzacja. W Dromaderach zastosowano wiele ciekawych rozwiązań konstrukcyjnych, takich jak chociażby przecinaki do przewodów, które to miały chronić nisko lecący samolot przed kolizją z liniami energetycznymi.

Polski samolot rolniczy hitem eksportowym

Dromader był od początku tworzony z myślą o rolnictwie wielkoskalowym oraz pożarnictwie. Ogromy zbiornik na ciecz pozwalał na ekonomiczne nawożenie lub ewentualne gaszenie ogromnych połaci terenu. Dzięki prostocie budowy, łatwości obsługi oraz niskiej cenie polski samolot stał się hitem eksportowym na skalę światową. W sumie wyprodukowano prawie 760 samolotów M-18, z czego aż 200 egzemplarzy zostało zakupionych przez Stany Zjednoczone. Taka ilość maszyn może wydawać się niezbyt imponująca, jednak należy pamiętać że wypełniały one jedynie niszę jaką były i nadal są samoloty rolnicze. Co ciekawe samoloty Dromader były wykorzystywane przez krótki czas jako samoloty bojowe przez chorwackie wojsko w czasie wojny domowej w Jugosławii. Jak pisaliśmy we wstępie do naszego artykułu ostatnia partia Dromaderów opuściła mury fabryki w Mielcu w 2008 roku i trafiła do Chin. Aktualnie produkcja M-18 jest wstrzymana, jednak samoloty te nadal znajdują się w ofercie Polskich Zakładów Lotniczych.