Książka serwisowa ciągnika – czy warto ją prowadzić?
Książka serwisowa jest częścią dokumentacji ciągnika, która przez wielu rolników traktowana jest po macoszemu. Niewielu posiadaczy traktorów decyduje się na jej prowadzenie po wygaśnięciu gwarancji na ciągnik, kiedy to wszelakie naprawy przestają być dokonywane w autoryzowanych serwisach producenta. Według nas jednak z prowadzenia książki serwisowej może płynąć wiele korzyści, które mogą w przyszłości zaowocować chociażby łatwiejszym i szybszym procesem sprzedaży ciągnika. Jeśli jesteście ciekawi co według nas daje książka serwisowa zapraszamy do lektury!
Czym jest książka serwisowa ciągnika i do czego służy?
Książka serwisowa to nic innego jak dokument pojazdu, a w naszym przypadku ciągnika, który otrzymujemy od producenta przy zakupie nowej maszyny. W książce serwisowej jak sama nazwa wskazuje zapisywane są wszelakiego rodzaju prace serwisowe takie jak wymiany oleju, filtrów, zepsutych części i tym podobnych. Przy każdym serwisie pracownik autoryzowanego serwisu wpisuje w odpowiednie rubryki wymienione elementy oraz spisuje stan licznika motogodzin. W czasie trwania gwarancji książka serwisowa ciągnika wypełniana jest przez serwisantów, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby po upłynięciu gwarancji kontynuować dokumentowanie historii serwisowej ciągnika w książce we własnym zakresie.
Jakie są korzyści płynące z posiadania książki serwisowej?
Największą korzyścią płynącą z posiadania książki jest sam fakt jej posiadania. Wielu rolników po upłynięciu okresu gwarancyjnego ich ciągnika chowa lub gubi swoją książkę, przez co tracą możliwość udowodnienia przebiegu oraz napraw dokonanych zarówno w trakcie gwarancji jak i po jej upłynięciu. Co prawda po zakończeniu gwarancji zdecydowana większość posiadaczy ciągników decyduje się na reperowanie swojego ciągnika we własnym zakresie, przez co w książce nie pojawiają się pieczątki oraz podpisy serwisantów, jednak jest to całkowicie normalne w przypadku traktorów. Poza tym, że taka książka ułatwia sprzedaż ciągnika, to jest również pewnego rodzaju notatnikiem dla samych właścicieli. Dzięki sumiennemu prowadzeniu książki serwisowej możemy spisywać kiedy dokonana została ostatnia zmiana oleju oraz filtrów, co jest informacją szczególnie przydatną dla posiadaczy większej ilości sprzętu rolniczego.
W jaki sposób prowadzenie książki serwisowej ułatwia sprzedaż ciągnika?
Książka serwisowa jest pewnego rodzaju gwarantem na to, że ciągnik był regularnie serwisowany oraz naprawiany w razie potrzeb. Posiadanie książki serwisowej jest dodatkowym atutem, który może zaważyć na decyzji potencjalnego kupca. Zawarte w niej informacje na temat przeprowadzonych napraw, czy serwisów olejowych wraz ze spisanymi stanami licznika motogodzin jednoznacznie wskazują na intensywność eksploatacji ciągnika, co jest informacją znacznie ważniejszą niż sam stan licznika. Lista wymienionych części również po części wskazuje na to do jakich prac ciągnik był wykorzystywany. Wiadomym jest przecież, że poszczególne elementy ciągnika zużywają się bardziej przy ciężkich pracach, takich jak orka, niż przy pracach lekkich, takich jak oprysk. Wiadome jest przecież, że potencjalny kupiec będzie wolał ciągnik, którego zadaniem było wykonywanie lekkich prac, niż ciągnik, który służył do ciężkiej pracy.