🚜 Historia ciągników Zetor | AgroALEX.pl
Szybka nawigacja:    Strona główna   /   Przejdź do koszyka    /    Jak składać zamówienie?
KATEGORIE

Moje konto




Zaloguj sie z Facebook

Logowanie z Google

Informacje

Nowe produkty

Losowe produkty

Recenzje

  • Z wielkim spokojem mogę polecić usługi sklepu rolniczego AgroALEX. Zamawiam tutaj części do mojego Zetora i jestem w pełni zadowolony. Bardzo duże wyposażenie i akcesoria. Polecam.

    Marek, Lanckorona

  • Kupiłem tutaj praktycznie wszystko, czego potrzebowałem do remontu mojej sześćdziesiątki. Kapitalka silnika poszła z AGROALEX bardzo gładko, polecam. Tego, czego nie mieli na stanie zamówili specjalnie pod moje zamówienie. Super sklep z częściami.

    Jacek, okolice Tarnowa

  • Razem z mężem zamówiłam tutaj pierwszy raz 2 lata temu. Od tamtej pory ten sklep rolniczy jest stałym dostawcą części do naszego Poznaniaka, Lejka, C-330 i innych maszyn. Mamy średnie gospodarstwo i ten sklep jest pod nasze potrzeby idealny.

    Martyna, Sokołów Podlaski

Historia ciągników Zetor

Historia ciągników Zetor

Zetor, czyli od produkcji broni do ciągników rolniczych

Jaki był pierwszy ciągnik Zetor?

Po zakończeniu II wojny światowej w Czechach jak i całym bloku wschodnim istniało duże zapotrzebowanie na ciągniki rolnicze. Czeski przemysł w trakcie wojny był wykorzystywany przez niemieckiego okupanta głównie na produkcję broni. Niedługo po zakończeniu działań wojennych, bo już w 1946 roku przez Zbrojovkę Brno zaprezentowany został pierwszy prototyp ciągnika, który nazwano Zetor 25 (nazwa Zetor powstała w wyniku złączenia pierwszej litery fabryki „Zet” i końcówki słowa traktor „-tor”). Ciągniki produkowane początkowo przez Zetora były maszynami wszechstronnymi i postrzeganymi przez rolników bardzo pozytywnie. Wśród nich znajdowały się takie modele jak chociażby Zetor 25, Zetor 35, czy też Zetor Super 50. Warto jest także wspomnieć o tym, że Zetor produkował ciągniki gąsienicowe, do których należał chociażby zaprezentowany w 1956 roku Zetor Super P.

Rewolucja Zetora, czyli wprowadzenie serii ciągników UR I

Aby zmniejszyć koszty produkcji i ułatwić rolnikom naprawę swoich ciągników Zetor wpadł na pomysł stworzenia zunifikowanej rodziny ciągników, czyli takiej gdzie poszczególne części będą pasować do różnych modeli ciągników. Było to posunięcie ryzykowne, ponieważ nigdy wcześniej takie rozwiązanie nie było stosowane na tak dużą skalę. Jak jednak później się okazało był to strzał w dziesiątkę. Produkcję pierwszych modeli serii UR I rozpoczęto w roku 1960, kiedy to powstały takie modele jak Zetor 2011, Zetor 3011, Zetor 4011 i ich pochodne. Poza tym nazewnictwo wprowadzone przez Czechosłowacką fabrykę znacznie ułatwiała identyfikację ciągnika. Pierwsze dwie cyfry informowały o mocy ciągnika w koniach mechanicznych, trzecia cyfra wskazywała nam typ napędu, natomiast dzięki czwartej poznać można było przeznaczenie maszyny.

Modernizacje ciągników Zetor

Z biegiem lat rosło zapotrzebowanie na nowe i coraz nowocześniejsze ciągniki. Z tego powodu Zetor rozpoczął wprowadzanie modernizacji ciągników. W roku 1968 dokonano pierwszej modernizacji ciągników. Wprowadzono wówczas na rynek takie modele jak Zetor 2511, Zetor 3511, Zetor 4511, Zetor 5511 oraz tak samo jak w latach poprzednich modele pochodne. Postęp technologiczny pozwalał na zwiększenie mocy ciągnika przy jednoczesnym zmniejszeniu spalania. Poza tym każda modernizacja wprowadzała udogodnienia i zwiększała możliwości ciągnika. Przykładowo w modernizacji drugiej, wprowadzonej w 1972 roku wzmocniono TUZ, przednie osie, czy też zastosowano ręczne sterowanie sprzęgłem WOM. W tym roku do produkcji weszły modele Zetor 4711, Zetor 5711, Zetor 6711. W sumie dokonano 8 modernizacji ciągników Zetor, w trakcie których produkowano dziesiątki modeli w różnych wariantach. Jak już wcześniej wspominaliśmy modernizacje polegały na zwiększaniu mocy oraz możliwości ciągników, aby te nie odstawały od konkurencji. W serii UR I produkowano dziesiątki modeli ciągników wśród których znajdowały się tak popularne modele jak wcześniej wspomniany Zetor 4011, a także Zetor 7011, Zetor 7211, Zetor 5211, Zetor 3011 (Majorek), i wielu wielu innych.

Wspólna praca Zetora i Ursusa

Ciągniki serii UR I były i są do dzisiaj bardzo popularnymi maszynami. Jednakże ze względu na rosnące zapotrzebowanie na ciągniki ciężkie Zetor postanowił wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów. W 1964 roku w Brnie utworzono Polsko-Czechosłowacki Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Ciągników, gdzie konstruowano prototypy nowych ciągników ciężkich. Po czterech latach, czyli w 1968 roku wdrożono do produkcji ciągniki Zetor Crystal 8011, a w Polsce Ursusa C-385. Maszyny te były składane z elementów produkcji czechosłowackiej oraz polskiej. Po wprowadzeniu do produkcji kilku udanych modeli jak przykładowo Zetor 12011, Zetor 16045, czy też wcześniej wspomnianego Zetora 8011 produkcja tych ciągników została przeniesiona do ZTS Martin, czyli zakładów mieszczących się na dzisiejszej Słowacji. Od tamtej pory ciągniki ciężkie sprzedawane już pod marką ZTS przeszły jeszcze 4 modernizacje oraz doczekały się nowej serii, czyli UR IV. Po przeniesieniu ich produkcji Zetor ponownie skupił się na udoskonalaniu rodziny UR I.

Wielkie zmiany w Zetorze

Zetor zdawał sobie sprawę z tego, że mimo sukcesów serii UR I nie da się zdominować ryku produkcją samych ciągników lekkich oraz ciągników średnich. Z tego powodu w 1972 roku rozpoczęto prace nad zupełnie nową serią ciągników UR III. Nową rodzinę ciągników Zetor planowano wprowadzić do produkcji w 1978 roku. Niestety z powodu kłopotów finansowych nie udało się wprowadzić w życie tego pomysłu i zamiast tego ratowano się dalszą modernizacją serii UR I. Rodzinę UR III udało się wprowadzić do produkcji seryjnej w 1991 roku, kiedy to następowały tendencje do podzielenia Czechosłowacji. Dokonano wówczas podziału majątków na Zetor Brno oraz ZST Martin. Zetor podjął decyzję o wprowadzeniu nowej rodziny ciągników w celu zapełnienia luki pozostawionej przez maszyny produkcji ZST. Wtedy to zadebiutowały ciągniki Zetor 7540, czy też Zetor 10540. W roku 2002 rząd czeski podjął decyzję o sprzedaniu Zetora w ręce spółki HTC Holding i rozpoczęła się wielka restrukturyzacja i stabilizacja finansowa przedsiębiorstwa.

Zetor dzisiaj

Po przejęciu i ustabilizowaniu Zetora przez HTC Holding rozpoczęto prace nad kolejnymi modernizacjami serii UR I oraz UR III. Produkowana przez Zetora od 1998 roku modernizacja UR I pod nazwą Major została dopełniona modelem Super, jednak w 2004 roku zostały one zastąpione zupełnie nowym ciągnikiem ze świeżo powstałej serii Proxima. Zetory Proxima do dnia dzisiejszego przeszły dwie modernizacje, z czego ostatnia miała miejsce w 2008 roku. Mimo powstania Proximy nie porzucono prac nad serią UR I, czego dowodem jest nowy Zetor Major, którego produkcję rozpoczęto w 2013 roku dzięki spełnieniu nowych norm emisji spalin. Jeśli chodzi o serię UR III, to została ona zmodernizowana i wprowadzona na rynek w 1998 roku jako Zetor Forterra. Jak dotąd ostatnia modernizacja Forterry miała miejsce w 2014 roku i zaprezentowano ją na targach Techagro w Brnie. Wartą wymienienia ciekawostką jest przedstawiony na targach w Hannowerze Zetor Maxterra, który miał pozwolić powrócić Zetorowi na rynek ciągników ciężkich. Jego najmocniejszy wariant miał być w stanie wygenerować aż 190 KM mocy. Niestety jak do tej pory zakończono na pokazaniu samego prototypu.