🚜 Historia pierwzego polskiego ciągnika ciężkiego | AgroALEX.pl
Szybka nawigacja:    Strona główna   /   Przejdź do koszyka    /    Jak składać zamówienie?
KATEGORIE

Moje konto




Zaloguj sie z Facebook

Logowanie z Google

Informacje

Nowe produkty

Losowe produkty

Recenzje

  • Z wielkim spokojem mogę polecić usługi sklepu rolniczego AgroALEX. Zamawiam tutaj części do mojego Zetora i jestem w pełni zadowolony. Bardzo duże wyposażenie i akcesoria. Polecam.

    Marek, Lanckorona

  • Kupiłem tutaj praktycznie wszystko, czego potrzebowałem do remontu mojej sześćdziesiątki. Kapitalka silnika poszła z AGROALEX bardzo gładko, polecam. Tego, czego nie mieli na stanie zamówili specjalnie pod moje zamówienie. Super sklep z częściami.

    Jacek, okolice Tarnowa

  • Razem z mężem zamówiłam tutaj pierwszy raz 2 lata temu. Od tamtej pory ten sklep rolniczy jest stałym dostawcą części do naszego Poznaniaka, Lejka, C-330 i innych maszyn. Mamy średnie gospodarstwo i ten sklep jest pod nasze potrzeby idealny.

    Martyna, Sokołów Podlaski

Ursus C-385 - pierwszy ciężki polski ciągnik rolniczy!

Ursus C-385 - pierwszy ciężki polski ciągnik rolniczy!

Historia i ciekawostki o Ursusie C-385

C-385 – pierwszy ciężki ciągnik Ursus

Ciągnik Ursus C-385 to pierwszy, polski ciągnik rolniczy wyprodukowany na podstawie konstrukcji stworzonej przez Polsko-Czechosłowacki Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Ciągników w Brnie. Produkowany był od roku 1969 w Warszawie. Szybko stał się dominującym ciągnikiem ciężkim przeznaczonym do gospodarstw wielohektarowych, dużych. Przyjrzyjmy się mu bliżej.

Geneza powstania ciągnika Ursus C-385

Szybko rozwijająca się w drugiej połowie XX wieku mechanizacja rolnictwa w Polsce przyczyniła się do rozwoju maszyn i ciągników rolniczych, przy czym te drugie nie były dostosowane do obsługi gospodarstw o dużej powierzchni. Polscy i czechosłowaccy konstruktorzy przystąpili do zaprojektowania nowej maszyny, ciężkiego ciągnika rolniczego, zdolnego pracować na wielkich połaciach ziem. W ciągu kilku lat powstała w Brnie stosunkowo udany projekt konstrukcji, który w 1969 roku trafił na taśmy produkcyjne w Warszawie. Ursus C-385 był jednocześnie prekursorem dla nowych konstrukcji ciągników ciężkich w Polsce. W sumie, wyprodukowano w tej rodzinie 9 559 ciągników rolniczych.

Ursus C-385 z napędem na 4 koła

W roku 69. wypuszczono z taśm produkcyjnych dwa pierwsze modele rodziny ciągników ciężkich – C-385 oraz Ursus C-385A. Ten drugi był także pierwszym polskim ciągnikiem rolniczym z napędem na cztery koła.

Jakie silniki występowały w Ursusie C-385?

Oba ciągniki opierały się na wysokoprężnych silnikach spalinowych, popularnych dieslach. Były to 4-suwowe, 4-cylindrowe silniki o mocy 76KM oraz pojemnością 4562 cm3. Co ciekawe, sprawność tych silników wynosiła zaledwie około 40%. Oznacza to, że 3/5 energii silnika wydalane było poprzez układ chłodzący do atmosfery. Tłok, poruszający się na obrotach nominalnych, które wynoszą 2200 obr./min porusza się z prędkością około 8,8m/s. Oznacza to, że w ciągu 4000 godzin nieprzerwanej pracy, tłok przemierzy odległość 127 000 km, czyli ponad trzykrotnie okrążyłby Ziemię. Silnik Ursusa C-385 waży 400 kg.

Najważniejsze informacje o 80-tce

Maksymalna prędkość, możliwa do osiągnięcia przez pierwszy z rodziny ciężkich ciągników Ursus, wynosi nieco ponad 24km/h, zaś minimalna niemal 2km/h. Skrzynia biegów zaprojektowana została na 16 biegów przednich i 8 tylnych. Ursus C-385 posiada także wydajny układ hydrauliczny o wydajności do 31 litrów na minutę. Udogodnione zostało także w nim stanowisko traktorzysty, który miał możliwość, podczas upałów, otwarcia dachu. Czesci zamienne do traktorów Ursus C-385 można nabyć w wielu sklepach rolniczych w całej Polsce.