🚜 Kombajn rolniczy Bizon | AgroALEX.pl
Szybka nawigacja:    Strona główna   /   Przejdź do koszyka    /    Jak składać zamówienie?

Kategorie

Moje konto




Zaloguj sie z Facebook

Informacje

Nowe produkty

Losowe produkty

test

Kombajn rolniczy Bizon

Bizon to polski kombajn rolniczy produkowany w latach 1970-2004 w płockiej fabryce FMŻ. W 1968r. rozpoczęto składanie pierwszych prototypów. Ma wiele wspólnego z niemieckim kombajnem Fahr (później przekształconego w Deutz-Fahr), oraz Claysonem 133 produkowanym przez New Holland. Wyparł on z rynku przestarzałą Vistulę, której konstrukcja pochodziła z lat 50-tych. Przeznaczony jest głównie do zbóż, ale dzięki różnym modyfikacjom może również zbierać słonecznik, kukurydzę, czy też trawę.

Pierwszym modelem Bizona jest Z040 (KZS-3), który produkowany był równolegle z Z040s (wersja na gąsienicach), Z041 (wyposażony w workownik), 5040 (przeznaczony na eksport) w latach 1970-1974. Następnie przez rok od 1978 do 1979 roku składano Z042 (z hydrostatycznym napędem naganiacza) i Z043 oraz 5043 (przeznaczonymi na eksport).

Zdecydowana większość wariantów i wersji rozwojowych Bizona posiada silniki na licencji brytyjskiej firmy Leyland.Bizon Z040 wraz z wszystkimi swoimi wyżej wypisanymi odmianami posiada sześciocylindrowy, wysokoprężny motor o oznaczeniu SW 400/R3 i pojemności 6,6 l, generujący moc 100 KM. Silnik sprzężony jest z trzybiegową skrzynią biegów. Heder tych kombajnów w zależności od wersji ma 330/420 cm szerokości roboczej, a zebrane nim zboża lub inne rośliny trafiają do zbiornika o pojemności 2-2,5m3. Posiadały 4 wytrząsacze.

Drugą główną wersją Bizona jest Z050 (KZS-5), bardziej znany pod nazwą Bizon SUPER. Tak samo jak poprzednik produkowany był równolegle z odmianami Z050s (napęd gąsienicowy), Z051 (workownik), Z052 (hydrostatyczny napęd naganiacza), oraz 5050 (eksport). Wszystkie wyjeżdżały z fabryki w latach 1972-1978. Warto napomknąć o Z055, znanego również jako AMERICANA przeznaczonego jak sama nazwa sugeruje stricte na rynek amerykański, gdzie sprzedawano go pod nazwą Long 5000 Grain Combine, jego produkcja odbywała się jedynie w 1975r. W trakcie produkcji pierwszej serii kombajnów Bizon SUPER rozpoczęto drugą, trwającą od 1976 do 1994 roku. Zaliczają się do niej odmiany Z056, Z056H i Z056M (eksport) oraz Z056s (gąsienice).

Różnice między Z040, a Z050 są stosunkowo niewielkie. Bizon SUPER posiada taki sam silnik jak jego poprzednik, jednak w niektórych moc została podniesiona ze 100 do 115 KM. Szerokość zespołu żniwnego została powiększona i mogła mieć od 360 do 520 cm. Dodano jeden wytrząsacz, oraz opcję na dodatkowy bieg do przodu. Natomiast zbiornik mógł pomieścić od 2,5 do nawet 4,4 m3.

Kolejna odsłona główniej serii Bizona to Z058, czyli popularny REKORD. Produkcja jego trwała od roku 1980 aż do 2004. Co ciekawe posiada tylko dwie wariacje, na dodatek przeznaczone na eksport, a są to modele 5058 i Z058 (z gąsienicami, przeznaczony do zbioru ryżu).

W Bizonach REKORD również montowano silnik SW400, który w przeciwieństwie do swoich starszych był turbodoładowany (6CT107/R4, lub 6CT107/R2), a jego moc wzrosła i w zależności od wersji wynosi 120-138 KM. Szerokość koszenia minimalnie zmniejszono i mogła maksymalnie wynosić 5 m. Jeśli chodzi o skrzynię biegów i liczbę wytrząsaczy to ma się tak samo jak w poprzedniku. Ustandaryzowano zbiornik na plon i ma w tej odmianie 3,5m3. Poprawiono za komfort pracy dzięki opcji zamontowania klimatyzacji.

Większym bratem REKORDA został Bizon GIGANT, o symbolu Z060. Tak jak wszystkie Bizony posiada odmiany, są to kolejno 5060 (eksport), Z061, Z062, Z063, produkowane razem z wersją podstawową w latach 1976-1980. Natomiast od 1986 do 1988 roku składano Z083.

W GIGANCIE montowany był znacznie mocniejszy silnik, który mimo tego nie spalał kosmicznie dużych ilości ropy. SW400 zastąpiono SW680, który również był na licencji British Leyland. Posiada 6 cylindrów a jego pojemność skokowa to aż 11,1 l, natomiast moc wynosi 220KM. Motor sprzężony jest z dwubiegową skrzynią biegów. Szerokość robocza w przypadku GIGANTA wynosi od 565 do 635 cm. Po raz kolejny powiększono liczbę wytrząsaczy, tym razem do 6, a zbiornik na ziarno do 5m3.

Następną odmianą Bizona jest BS, czyli Z110. On również ma swoją wersje eksportowe, były to 5110, oraz 5110 Hydrostatic de Luxe. Ma także różne odsłony na rynek rodzim, takie jak Z115 i Z120 (z wytrząsaczami klawiszowymi).

W serii BS powrócono do silnika SW400, który montowano równolegle z SW600. Oba silniki posiadają turbo i sprzężone są z trzy lub czterobiegową (w zależności od modelu) skrzynią. Moc SW400 podniesiono do 150 KM, a SW680 zachowało 200 KM. Ilość wytrząsaczy powróciła do 5. Szerokość robocza hedera mogła mieściła się w widełkach 420-500cm.

Przedostatnimi produkowanymi przez FMŻ kombajnami były Bizony NORDIC (Z140) i SAMPO (2020) z okresu 1992-1998. Posiadają one Fiński silnik od Valmet Corporation o symbolu 420 DS, pojemności 4,4 l i mocy 79 KM. Sprzężono go z trzybiegową skrzynią. Szerokość roboczą zmniejszono i miała od 270 do 310 cm. Nagarniacz uzyskał elektryczni silnik. Ilość wytrząsaczy ponownie zmniejszono, tym razem do 4.

Bizony DYNAMIC to ostatnie w pełni polskie kombajny. Modele te to kolejno Z165, Z115 (DYNAMIC TURBO 3B) Z165/1 (DYNAMIC LX) i Z165/2 (DYNAMIC TURBO 3B) z lat 1994-1999.

Posiadają one taki sam silnik jak poprzednik. Szerokość robocza powiększono do 420cm. Ilość wytrząsaczy tym razem powiększono do 5. Zamontowano także zbiornik na ziarno o pojemności 5m3.

W międzyczasie na rynku pojawił się model Z020 potocznie nazywany ZAGON. Jest to lekki, pół-zawieszony kombajn zbożowy. Przeznaczony był dla rolników indywidualnych i można go podczepić to popularnej 60-tki i Zetorów 7011 i 7211. Produkowany był przez rok, od 1984 do 1985 (produkcję po roku 1985 przeniesiono do Poznania, gdzie ZAGON składano do 1992r).

Szerokość robocza w jego przypadku to 2,5 m. Kombajn jest prosty w budowie oraz obsłudze, ale przy jego użytkowaniu na gospodarstwach powyżej ~5 ha należy zwrócić uwagę czy nasz ciągnik zbytnio się nie przegrzewa.

Od przemiany ustrojowej w Polsce Fabryka Maszyn Żniwnych miała bardzo złą sytuację finansową. Głowni klienci, czyli PGR-y przestały istnieć, a indywidualni rolnicy woleli kupować maszyny używane. Eksport upadł, ponieważ na rynku pojawiły się dużo nowocześniejsze maszyny zachodnie. W 1998 roku FMŻ wykupione zostało przez New Holland. W fabryce rozpoczęto wówczas produkcję modeli pod nazwą New Holland Bizon. Były to już o wiele nowocześniejsze maszyny, o symbolach TC59, TC54, TC56 i ostatni produkowany w Płocku New Holland Bizon TC5040. Co ciekawe rok przed wykupieniem FMŻ podjęto próbę utworzenia stałej linii produkcyjnej Bizonów Z058 na Ukrainie. W mieście Kowel powstała firma mająca montować polskie kombajny. Projekt jednak się nie powiódł i udało się wyprodukować jedynie 8 sztuk REKORDA.

Bizon mimo swojego wieku i przestarzałej technologii jest bardzo dobrym zakupem nawet dziś. Jedną z jego największych zalet jest stosunkowo niska cena. W razie awarii istnieje możliwość łatwego zakupu części zamiennych przez ich wysoką dostępność. Na rynku są dostępne zarówno elementy drogie, pochodzące od sprawdzonych producentów, jak i tańsze zamienniki. Bizony idealnie sprawdzają się na gospodarstwach o małych i średnich areałach. Ponadto można na nich zarobić kosząc pola rolnikom nieposiadającym tego typu maszyny. Dowodem na ich niezawodność i niezastąpioność jest ogromna popularność w krajach socjalistycznych za czasów ZSRR, a także w dzisiejszej Polsce, gdzie wciąż są jednymi z najpopularniejszych kombajnów.